School of Puppets- Educatie

DOELGROEP
Pedagogisch medewerkers, docenten, en onderwijsassistenten.

DOEL
Aan het eind van de opleiding kunnen de deelnemers de pop als middel inzetten in de bestaande werkomgeving: basisschool, speciaal basisonderwijs of opvang.

SUBDOELEN:

DE POP
→ Je kunt je pop goed bespeelbaar maken’ (hebben al een bestaande pop of knuffel in de klas). Dat wil zeggen: de pop zelf is geen belemmering voor het spel: hoe de pop technisch in elkaar zit (glijdt niet van je hand af, past goed bij je eigen motoriek, links of rechtshandig, etc.)

DE POP EN HET POPPENSPEL
→ Je kent manieren om met de kinderen poppenspel in te zetten als onderdeel van een les(senreeks) en het effect ervan.
→ Uitgaand van een thema, leerdoel (bijv. motorische ontwikkeling, samenwerken), of techniek weet je activiteiten te ontwikkelen waarbij poppen een rol spelen.
→ De basisprincipes van het poppenspel: stemgebruik, beweging van de pop, focus (kijkrichting), dubbele concentratie (communiceren met de pop), de dramatische handeling (structuur en thematiek), het bezielen van de pop (levenloze dingen).
→ De keuze van de pop, wat pas je wanneer toe.

DE SPELER
→ Je kunt reflecteren op je eigen poppenspel en hierbij persoonlijke leerdoelen opstellen om je verder te ontwikkelen.
→ Je kunt je eigen leerdoelen omzetten in concrete acties die je uitvoert in de praktijk.
→ Je kunt benoemen wat het je zelf brengt en geeft je meer (zelf)vertrouwen en plezier in het spelen.
→ Het kunnen kiezen en onderscheiden van je eigen rol en die van de pop.

SPELEN MET DE DOELGROEP
→ Je kunt interactie aangaan met je doelgroep middels poppenspel.
→ Je kunt de meerwaarde van poppenspel benoemen bij de kinderen: je kunt terwijl je met de pop speelt registreren wat het effect op de doelgroep is, en bijstellen op het doel dat je voor ogen hebt.
→ Je kunt zodanig improviseren dat je kan inspelen op de doelgroep en de situatie.
→ Je bent je als (poppen-) speler bewust van het hele publiek en kunt allen middels stemgebruik en fysieke expressie bereiken.
→ Je kunt als (poppen) schakelen tussen jezelf, de pop en de doelgroep
→ Je kent je eigen spelplezier en weet het op te roepen.
→ Spelersdoelen: inlevingsvermogen/ verbeelding, samenspel, concentratievermogen en focus, expressie/ transformatievermogen.
→ Je kent de basisprincipes van het poppenspel.

DE DOELGROEP
→ Je kent de impact van poppenspel op de verschillende leeftijdsgroepen van 2 tot 12 jaar.
→ Je kent de ontwikkelingsfasen van kinderen en weet hoe je daarop kunt inspelen.
→ Je kunt ontwikkeling stimuleren bij de doelgroep en daartoe verschillende soorten aanpak van het poppenspel inzetten.

WAT
→ Je krijgt 3x een opdracht om te filmen in je werk/lespraktijk met een pop/knuffel, deze lever je online in en hierop krijg je feedback en aanwijzingen  om mee verder te gaan.
→ Zelf (poppen)spelplezier ervaren is een belangrijk onderdeel, naast terugkoppeling, theorie en oefening ga je ze zelf ook spelen.

WANNEER
Start 10 januari 2024

Meer info volgt

Interesse in School of Puppets

Wil je op de hoogte gehouden worden over School of Puppets? Laat je contactgegevens achter en we geven je een update over de exacte planning en ander nieuws van de opleidingen.

Naam