School of Puppets -Basis

DOELGROEP: amateurs en semi-professionals in (poppen)theater, geïnteresseerden met specifieke
interesse in en motivatie voor het poppen- en objecttheater.

DOEL: Je kent de basisprincipes van het spelen met een bekpop, een handpop en objecten. Je kunt de elementaire manipulatie van de poppen toepassen in een zelfgemaakte scène.

SUBDOELEN:
DE POP/ MATERIAAL/ OBJECT
– Je kunt poppen en objecten aanpassen aan je eigen fysieke mogelijkheden om ze speelbaar te maken
– Je bent je bewust van scenografie.

DRAMATISCHE HANDELING:
– Je kunt scènes maken waarin de pop en/of object leidend is.

BEZIELEN VAN LEVENLOZE DINGEN (POP/OBJECT): (BEZIELING)
– Je kunt poppen en objecten bezielen met focus, stem, beweging, ritme, en het richting geven, waardoor de pop een volwaardig personage wordt en het publiek daarin meegaat. Kortom: je kan elementaire manipulatie toepassen.
– Je kunt je als speler dienend opstellen aan de pop/het materiaal

DRAMATISCHE HANDELING- uitwerking
Scène: het tonen van een korte theatrale gebeurtenis. Presenteren als etude: scène als proefstukje.
Onderzoek staat voorop.
Wie (pop)-Waar-Wat -Wanneer-Waarom. Met een begin (stukje muziek, beweging, situatie, pop, relatie tussen 2 poppen of een tekst), midden en eind. Er vind spanningsopbouw plaats.
Thema/probleemstelling, het drama dat de pop ondergaat.
Personage: in het moment maak je gebruik van aanwezig materiaal en evt. medespelers en dat doe je vanuit een fysiek bewustzijn. Spelend vanuit een wil, en alles wat deze wil in de weg zit als een welkom en bruikbaar obstakel te zien.
Het HOE is de elementaire manipulatie (techniek)

Toelating na motivatiebrief en CV.

WANNEER
Start 3 september 2023

Interesse in School of Puppets

Wil je op de hoogte gehouden worden over School of Puppets? Laat je contactgegevens achter en we geven je een update over de exacte planning en ander nieuws van de opleidingen.

Naam

QUOTE: Anne verwoordt haar fascinatie met poppenspel. (van techniek naar magie en bezieling)

‘Hoe technisch het spel ook, de pop krijgt bezieling. Het materiaal blijft materiaal en wordt tegelijkertijd een personage. De pop heeft de speler en het publiek nodig. Wie ernaar kijkt creëert mee, en het blijft fascineren. Het laat mij niet meer los.’